Cemal Süreya’nýn ilk aþkýdýr Seniha. Orta ikide sýnýfýn en güzel kýzý Seniha ya aþýk olur, derslerde onun kýzýl saçlarýndan gözlerini alamaz. Ve bir gün tahtaya Kýzýl Mýsralar diye bir þiir yazar Süreya: “Seni sevdiðim anda her þeyim kýzýl oldu, Masmavi defterime kýzýl satýrlar doldu…”
Bütün okul öðrenir Süreya’nýn aþkýný artýk. Yaþça büyük arkadaþlarýndan Abdullah Macit uyarýr hemen Süreya’yý : “Yahu ne yapýyorsun sana komünist derler!” Ve þiir þöyle deðiþir sonra:
“Seni sevdiðim anda her þeyim yeþil oldu, Masmavi defterime yeþil satýrlar doldu.”
Cemal Süreya bir röportajýnda da dediði gibi aþký “ayný masada mektuplaþmak” olarak tanýmlayacak kadar özdeþleþtirmiþti Seniha ile yýllarca süren mektuplaþmalarýný ve aþkýný.
Ve Seniha ile ilk evliliðini yapar Süreya, birlikte dostlarýna mektuplar yazarlarmýþ hemde nasýl biliyor musunuz, bir kelime Süreya yazar,bir kelime Seniha yazarmýþ farklý renkte kalemlerle.Düþünebiliyor musunuz güzelliklerini ve uyumlarýný. Zaten Süreya Seniha ya “gibisi olmayan yar” der, Seniha da ona “gibisi olmayan bir adam” yani yasaklarlar birbirlerine “gibi” sözcüðünü.
Burada hikayenin ilk kýsmý biter ve ikinci kýsmý baþlar: “Üvercinka”.
Cemal Süreya eþi Seniha hamile iken kendisine “Üvercinka” adýný taktýðý genç bir kýzla tanýþýr ve aralarýnda tutkulu bir aþk baþlar. Fakat Süreya’nýn 58 yýllýk hayatýnda bu genç kýzýn ne adýný bilen ne de yüzünü gören kimse olmayacaktýr. Süreya’nýn hayatýnda bir giz olarak kalan bu sýr, Türk Þiirinin en güzel ve gizemli þiirlerinden birini ortaya çýkaracak Süreya’ya da þöhreti getirecektir getirmesine de Süreya bir karar vermek durumundadýr. Çok sevdiði eþi Seniha o çok istedikleri çocuklarýný doðurmak üzeredir ve Süreya kararýný verir Üvercinka ile ayrýlýk kararý alýrken bir Aðustos günü þu satýrlar dökülür dizelere:
“acýlarýn adýný ,aðustos koymalýlar…”
Süreyya,soyadýndaki bir harfi de Üvercinka nýn anýsýna çýkarttýðý rivayet edilir.
Ve ardýndan Süreyya eþi Seniha’ya dönmüþtür.Geride bu aþkýn izleri olan dizeler kalmýþtýr.
ÜVERCÝNKA
Böylece bir kere daha boynunlayýz sayýlý yerlerinden
En uzun boynun bu senin dayanmaya ya da umudu
kesmemeye
Laleli’den dünyaya doðru giden bir tramvaydayýz
Birden nasýl oluyor sen yüreðimi elliyorsun
Ama nasýl oluyor sen yüreðimi eller ellemez
Seviþmek bir kere daha yürürlüðe giriyor
Bütün kara parçalarýnda
Afrika dahil
Aydýnca düþünmeyi iyi biliyorsun eksik olma
Yatakta yatmayý bildiðin kadar
Sayýn Tanrýya kalýrsa seninle yatmak günah, daha neler
Boþunaymýþ gibi bunca uzamasý saçlarýnýn
Ben böyle canlý saç görmedim ömrümde
Her telinin içinde ayrý bir kalp çarpýyor
Bütün kara parçalarý için
Afrika dahil
Senin bir havan var beni asýl saran o
Onunla daha bir deðere biniyor soluk almak
Sabahlarý acýktýðý için haklý
Gününü kazanýp kurtardý diye güzel
Birçok çiçek adlarý gibi güzel
En tanýnmýþ kýrmýzýlarla açan
Bütün kara parçalarýnda
Afrika dahil
Birlikte mýsralar düþünüyoruz ama iyi ama kötü
Boynun diyorum boynunu benim kadar kimse
deðerlendiremez
Bir mýsra daha söylesek sanki her þey düzelecek
Ýki adým daha atmýyoruz bizi tutuyorlar
Böylece bizi bir kere daha tutup kurþuna diziyorlar
Zaten bizi her gün sabahtan akþama kadar kurþuna
diziyorlar
Bütün kara parçalarýnda
Afrika dahil
Burda senin cesaretinden laf açmanýn tam da sýrasý
Kalabalýk caddelerde hürlüðün þarkýsýna katýlýrkenki
Padiþah gibi cesaretti o, alýmlý deðme kadýnda yok
Aklýma kadeh tutuþlarýn geliyor
Çiçek Pasajýnda akþamüstleri
Asýl yoksulluk ondan sonra baþlýyor
Bütün kara parçalarýnda
Afrika hariç deðil
*Cemal Süreya