Gönderen Konu: Müşteri kimdir?  (Okunma sayısı 5353 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Gülşah

  • gulsah
  • Kendini Aşan Gelişimci
  • ******
  • İleti: 5.507
  • Cinsiyet: Bayan
    • http://gulsaht.blogcu.com
Müşteri kimdir?
« : 27 Eylül 2008, 00:52:25 Cts »

sponsorlu reklamlar



Bir kimseye birçok deve kemiği göster ve bunu sık sık tekrarla, buna rağmen o canlı bir deveyi tanıyamayacaktır, eğer daha önce hiç görmediyse.

İdris Şah

Müşteri odaklılık son dönemin en önemli kavramlarından biri. Gerçekten de ‘müşteri’ önemli bir kavram. Peki, müşteri kimdir? Tanımını nasıl yaparız? Çoğumuzun ilk aklına gelen cevap şudur:

Ürünlerimizi satınalan, ya da ürünlerimizi sattığımız kimselerdir. Bu tanımda yanlış bir taraf gözükmüyor; ancak işi biraz daha süsleyip, biraz daha bilimselleştirmeye çalışalım.

Toplam kalite yönetimi anlayışı kapsamında ‘müşteri’ konusuna yaklaştığımızda, karşımıza ili boyutlu bir yapı çıkıyor:

İç müşteri ve dış müşteri. Dış müşteri, şirketin ya da kurumun dışında olan kimseleri ifade ediyor. İç Müşteri ise, şirket içi bir kavram. Şirket içinde kim kimin müşterisi olabilir? Kim kime ne satar?

Müşteri konusuna iki boyutlu bir yaklaşım yaptığımızda, ‘müşteri’ tanımını da yeniden yapmak yerinde olacaktır. Yukarıda da ifade edildiği gibi, işi biraz daha bilimselleştirmeye çalışalım; buna göre müşteri: Bir birimin veya bölümün çıktılarını (output), girdi (input) olarak kullananlar –birey, birim, bölüm ya da kurum-, söz konusu çıktıları sağlayanlar için müşteridirler. Örneğin bir şirkette, satınalma bölümünün müşterisi üretim bölümüdür. Üretim bölümünün müşterisi satılş bölümüdür. Zira satış bölümü, üretim bölümünün çıktısını, üretim bölümü de satınalma bölümünün çıktısını ya da çıktılarını kullanmaktadırlar. Olaya daha geniş bir perspektiften bakıp döngüyü tamamlamaya çalışırsak karşımıza şöyle bir resim çıkabilir.

Üretim bölümü, satınalma bölümünün müşterisi gibi gözüküyor, aslında gözükmüyor, gerçekten de müşterisi; ancak sadece satınalma bölümünün müşterisi değil. Üretim bölümü ne üreteceğine, ne kadar üreteceğine, üreticeği üründe bulunması gereken özelliklere en çok hangi bölümün verilerine dayanarak karar veriyor? Kuşkusuz ki, pazarlama bölümünün. Zira pazarlama bölümü; pazarlardan, müşterilerden ve rakiplerden elde ettiği bilgileri şirket içinde ilgili bölümlere aktararak, şirketin gelecekte iyi bir konuma gelmesine önemli katkılar sağlıyor. Pazarlamanın verilerinden en önemli yararları sağlayan bölüm ise üretim bölümü olmaktadır. Dolayısı ile üretim bölümünü, pazarlamanın müşterisi olmaktadır; aynı zamanda pazarlama da üretimin müşterisidir; zira pazarlanan ürünleri üretim bölümü sağlamaktadır.

Pazarlama ile üretim bölümüne birbirlerinin müşterisi dedik; zira her ikisi de belirli süreçlerde birbirlerinin çıktılarını kullanıyorlar. Sonuç olarak, en büyük ve en önemli müşteri ‘Dış müşteri’ dediğimiz, pazarda şirketin ürünlerini satınalan kişiler ya da firmalar olmaktadır; zira onlar, şirket faaliyetlerinin paraya dönüşmesini sağlamaktadırlar. Bu doğru bir yaklaşım; ancak –kanımca- eksik. Nedir eksiklik?

Yukarıda şu ifadeleri kullanmıştık:

“Pazarlama bölümü; pazarlardan, müşterilerden ve rakiplerden elde ettiği bilgileri şirket içinde ilgili bölümlere aktararak, şirketin gelecekte iyi bir konuma gelmesine önemli katkılar sağlıyor.”

Bunun anlamı; pazarlama bölümü, pazarın, müşterileri ve rakiplerin bilgilerini girdi (input) olarak kullanıyor. Resmi iyice büyüttüğümüzde, şirketin, adeta dışarıdaki eli-ayağı ve beyni olan pazarlama bölümü, şirket adına, rakiplerin ve müşterilerin müşterisi konumuna geliyor.

Döngü böylece tamamlanmış oluyor. Ancak bu döngünün kısır döngü olmaması gerekiyor; zaten buna da olanak yok. Hemen hemen herkes birbirinin müşterisi olduğuna göre ve herkes de müşterisini memnun etmek istediğine göre kısır bir döngü olanaksız gibi gözüküyor. Aksine, bu döngü dinamik bir döngüdür; her aşamada birbirini tetikleyen ve geliştiren bir döngü.; zira herkes en iyi en değerli ürünü (çıktıyı) elde etmek istemektedir. O halde sürece vereceği girdi (input) da en iyi ve en değerli olacaktır.

Herhalde önemli olan, büyük resmi görebilmektir.


www.mncon.com




Çevrimdışı seca

  • Yeni Gelişimci
  • ***
  • İleti: 389
  • Cinsiyet: Bay
Müşteri kimdir?
« Yanıtla #1 : 27 Eylül 2008, 01:03:10 Cts »
kocaman bir sene pazarlama ve müşteri ilişkileri dersi almıştım... bu konuların sayfalarca detaylı şeklini inceledik hep...

hoşuma gidiyordu bu ders. çünkü mutlaka bir iş alanında karşılaşacağımız ve bilmemiz gereken önemli kavramlardan biridir dimi gülşah abla :)

Çevrimdışı Gülşah

  • gulsah
  • Kendini Aşan Gelişimci
  • ******
  • İleti: 5.507
  • Cinsiyet: Bayan
    • http://gulsaht.blogcu.com
Müşteri kimdir?
« Yanıtla #2 : 27 Eylül 2008, 01:07:56 Cts »
Evet Seca. :)
Düşündüğümüzde hayatta da hepimiz birer müşteriyiz.Konuda daha çok işyeri dışı ve içerisi olarak ele almış ,ve iş hayatında bence önemli bir bilgidir "müşteriyi tanımak".
Hep satın alma birimi için önemlidir diye vurgulanmıştır Müşteri ama bence öyle değil.

Çevrimdışı fethiye

  • ölü deniz
  • Girişimci
  • **
  • İleti: 13
  • Cinsiyet: Bayan
Müşteri kimdir?
« Yanıtla #3 : 09 Kasım 2008, 22:50:06 Paz »
 :) guzel bilgı için tesekürler

sponsorlu baglantilar
 

Related Topics

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
24 Yanıt
4932 Gösterim
Son İleti 19 Haziran 2008, 20:33:49 Prş
Gönderen: zeynep.
11 Yanıt
24785 Gösterim
Son İleti 08 Şubat 2010, 15:04:39 Pzt
Gönderen: Flamingo
27 Yanıt
5844 Gösterim
Son İleti 24 Mart 2008, 15:23:34 Pzt
Gönderen: s/s
4 Yanıt
3358 Gösterim
Son İleti 17 Mart 2009, 09:05:40 Sal
Gönderen: spiritualsigns
3 Yanıt
15411 Gösterim
Son İleti 19 Ekim 2009, 00:57:39 Pzt
Gönderen: ŞeHZaDe
0 Yanıt
1396 Gösterim
Son İleti 30 Ağustos 2010, 11:24:21 Pzt
Gönderen: özgüя şαнιη
0 Yanıt
1287 Gösterim
Son İleti 26 Kasım 2016, 16:10:38 Cts
Gönderen: ENCİ İK

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31