Gönderen Konu: Geribildirim alma sanatı  (Okunma sayısı 6638 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı özgüя şαнιη

  • Site Sahibi
  • *
  • İleti: 3.856
  • Cinsiyet: Bay
    • KendiniGelistir.COM
Geribildirim alma sanatı
« : 06 Ağustos 2007, 11:12:23 Pzt »

sponsorlu reklamlar

Hiç birinden geribildirim alırken şunları demek istediğiniz oldu mu? "Her şeyi bilmeden nasıl böyle karar verebiliyorsun? Hiçbir şey anlamıyorsun." Bunları söylemek yerine susun ve şu 4 kurala kulak verin.
 
Eğer karşınızdaki kişinin eleştirisi bir mantık temeline dayanmıyorsa, saldırınız karşısında kötü eleştiri eriyip gidecektir. Verilen örnekler gerçekten bir problemin olduğunu gösteriyorsa o zaman en azından ne olduğunu biliyorsunuz demektir.

Sert bir eleştiri geldiğinde yaptığımız ilk şey elimizde olmadan itiraz etmek ve kendimizi savunmaktır. Maalesef, savunmamızda ne derece doğru olursak olalım, karşımızdaki insana savunmasızlık gibi görünecektir. Sonuç olarak bu durum, size yardımcı olacak bir geribildirimi almayı kabul etmiyormuşsunuz ve kendinizi her türlü eleştiriye kapatıyormuşsunuz gibi görünecektir. Ancak hepimizin en ufak eleştiriye ihtiyacı vardır.
İşte size geribildirim alma sanatının 4 önemli öğesi:

Alıntı
Dinle
Empati göster
Özür dile
Birşeyler yap


Dinle: Bir eleştiriyle başa çıkabilmenin tek yolu ne olduğunu bilmektir. Eğer size gelen eleştirilere karşı sabırsızsanız asla tam olarak ne mesaj verildiğini anlamayacaksınız. Kendinizi karşınızdaki insanı dinlemeye zorlayın, böylece eleştirinin ne derece dikkate değer olduğuna karar verebilirsiniz.
En iyi savunmalardan biri iyi yönetilmiş bir saldırıdır. Karşınızdakini konuşturmak için şöyle sorular sorun: "Sana bunu söyleten nedir? Bana bir örnek verebilir misin bahsettiğin konu hakkında? Neden böyle düşünüyorsun? Bu senin için neden problem oluşturuyor?" gibi...

Empati göster: Geribildirim veren kişi sizden herhangi bir savunma olmadan örneklerini sıralamaya başladığında, stresi de azalacaktır. Onun durumu ve bakış açısıyla olaya yaklaştığınızda hızla sakinleşecektir. Söylediklerine katılmasanız da mutlaka empati gösterecek bir şeyler bulabilirsiniz. "Bu durum senin için çok sıkıntı verici olmalı" gibi... Duyulduğunu ve anlaşıldığını hissettiği taktirde daha makul düşünecek ve konuşacaktır.

Özür dile: Bu basit adım birçok problemi çözebilir. Eğer siz ya da şirketiniz birini kıracak bir şey yaptıysa, medeni bir davranış gereği özür dilemeniz, gelecekteki ilişkilerinize bir yatırım olacaktır. "Başınıza gelen şey için özür dilerim, bu şekilde düşünmenize üzüldüm" gibi cümleler sizi çözüm üzerinde çalışmaya yakınlaştıracaktır. Sonuçta hepimizin istediği de çözüm değil midir?

Bir şeyler yap: Karşınızdakinin söylemek istediği her şeyi dinledikten sonra ona şunu sorun: "Daha farklı yapabilmem için herhangi bir tavsiyeniz var mı?" Bu altın soru karşınızdakini yapıcı bir moda sokacaktır. Eğer karşınızdaki kişinin konuyla ilgili sizin kadar bilgisi yoksa, yine soru sorarak onu yönlendirmeye çalışın.
Kısaca yapmanız gereken şey, geribildirimi dinlemek, yaratılan sıkıntıyla ilgili empati göstermek, sizden bekleneni yapamadığınız için özür dilemek ve durumun daha farklı olması için bir şeyler yapmak



alıntı



Çevrimdışı glsn_

  • glsn_
  • Yeni Gelişimci
  • ***
  • İleti: 182
  • Cinsiyet: Bayan
Geribildirim alma sanatı
« Yanıtla #1 : 06 Ağustos 2007, 11:26:48 Pzt »
gerçekten çok anlamlı ve öğretici bir paylaşım...çok teşekkürler :)

Çevrimdışı Safari

  • Aloha.!
  • Kendini Aşan Gelişimci
  • ******
  • İleti: 4.863
  • Cinsiyet: Bay
Geribildirim alma sanatı
« Yanıtla #2 : 06 Ağustos 2007, 14:07:41 Pzt »
benim eksik olduğum yada gerçekleştiremediğim şeyler bunlar. karşındakini sonuna kadar dinlemek konusunda.. bazan kendimi ifade etmekde zorlandığımda aşikar..

Teşekkürler Codex.

Çevrimdışı esranur

  • İşi Kavrayan Gelişimci
  • *****
  • İleti: 1.139
  • Cinsiyet: Bayan
Geribildirim alma sanatı
« Yanıtla #3 : 18 Ekim 2007, 01:47:22 Prş »


cok önemli bi konuu, teşekkrler codex..

Çevrimdışı σĸyคnцsyค

  • İşi Kavrayan Gelişimci
  • *****
  • İleti: 1.387
Geribildirim alma sanatı
« Yanıtla #4 : 18 Ekim 2007, 12:18:43 Prş »
dinle , empati göster , özür dile , bişeyler yap ...
ezberledim bile  :D

Çevrimdışı diloş

  • Yeni Gelişimci
  • ***
  • İleti: 465
  • Cinsiyet: Bayan
Geribildirim alma sanatı
« Yanıtla #5 : 18 Ekim 2007, 12:24:09 Prş »
sağol Codex çok anlamlı bir paylaşım gerçekten dinlemek ve empati göstermek gerekiyor bazen eleştiriye tahammül edemiyoruz ama öfkeye kapılırsak öğrenme şansımızıda kaybederiz bence eleştiri her zaman kötü değildir dediğim gibi sadece anlamaya çalışmalıyız

Çevrimdışı the_sweet

  • Girişimci
  • **
  • İleti: 72
  • Cinsiyet: Bayan
Geribildirim alma sanatı
« Yanıtla #6 : 19 Ekim 2007, 13:10:03 Cum »
teşekkürler

Çevrimdışı Korsan

  • Süper Moderatör
  • *
  • İleti: 8.627
  • Cinsiyet: Bay
Geribildirim alma sanatı
« Yanıtla #7 : 07 Eylül 2008, 19:41:38 Paz »
Özür dile: Bu basit adım birçok problemi çözebilir. Eğer siz ya da şirketiniz birini kıracak bir şey yaptıysa, medeni bir davranış gereği özür dilemeniz, gelecekteki ilişkilerinize bir yatırım olacaktır. "Başınıza gelen şey için özür dilerim, bu şekilde düşünmenize üzüldüm" gibi cümleler sizi çözüm üzerinde çalışmaya yakınlaştıracaktır. Sonuçta hepimizin istediği de çözüm değil midir?

Buraya takıldım özür dilerim.
Cehaletimi mazur görün ama bir kaç şey sormak istiyorum isteyen cevaplasın.
Özrün bile mazur görülemeyeceği durumlar varmıdır.
Ne bileyim aklıma geldide her tür ters duruma maruz kalıcaksın sonra özür dilerim.
Eyvallah ama bi zaman sonra tekrar devam edicek e yine eyvallah.
E bir süre sonra tekrar devam edicek.
Yani konuyla alakalı yada değil o alakayı kurucak zekam yok biliyorum.
Kısaca sorum...
Özrün yeterli olmadıgı durumlar yokmudur yoksa  sihirli kelime ne olursa olsun karsının seni bagıslamasınımı saglar ?

Çevrimdışı smaile

  • shee
  • Etkin Gelişimci
  • ****
  • İleti: 510
  • Cinsiyet: Bayan
Geribildirim alma sanatı
« Yanıtla #8 : 07 Eylül 2008, 20:19:26 Paz »
ben yapıyorum ve çokta işe yarıyo gerçekten herkese tavsiye ederim.... :)

Çevrimdışı Gülşah

  • gulsah
  • Kendini Aşan Gelişimci
  • ******
  • İleti: 5.507
  • Cinsiyet: Bayan
    • http://gulsaht.blogcu.com
Geribildirim alma sanatı
« Yanıtla #9 : 08 Eylül 2008, 01:51:12 Pzt »
Aslında cevabını sorunun içinde vermişsin Mustafa. :)

Bence konuda geçen "özür dilemek" ile senin sorduğun anlamda devamlı aynı hataları yapıp özür dilemek başka bir şey.
Geri bildirim...
Ben bir dönem fazlaca savunma mekanizması geliştirmiştim kendimce.
Baktım tepki alıyorum,oturdum düşündüm hareketlerimi,nerede doğru nerede yanlış yapıyorum sonra kitaplar araştırdım ve çook okudum.
Sonuç evet eleştirlmekte güzel ilk başkta her ne kadar itici gelsede...

Çevrimdışı Korsan

  • Süper Moderatör
  • *
  • İleti: 8.627
  • Cinsiyet: Bay
Geribildirim alma sanatı
« Yanıtla #10 : 08 Eylül 2008, 01:55:27 Pzt »
Yok eleştirilmeye elbette  evet ona bir diyeceğim yok.
Ben olagan durumlardan bahsetmiyorum.
Yani her durumda bu kelime işe yararmı onu sormustum.
Şöyle diyeyim özür dilense dahi tamiri mümkün olmayan durumların geçmesi mümkünmüdür.
Yani eleştirilirken kullanılan kelimelerden bahsediyorum ben az yazayım siz öz anlayın.

Çevrimdışı Gülşah

  • gulsah
  • Kendini Aşan Gelişimci
  • ******
  • İleti: 5.507
  • Cinsiyet: Bayan
    • http://gulsaht.blogcu.com
Geribildirim alma sanatı
« Yanıtla #11 : 08 Eylül 2008, 01:58:37 Pzt »
Elbette eleştiri var eleştiri var...
Aslında söylemek istediğimi anlatırken seçtiğimiz kelimeler çok önemli.
Bazen iyi bir şey anlatmak için bir şey belirtiriz ama karşımızdaki bunu yanlış anlar,hırs yapar ve tam tersi bir davranış sergiler.
Buda kötü bir geri bildirim olur.

Çevrimdışı Korsan

  • Süper Moderatör
  • *
  • İleti: 8.627
  • Cinsiyet: Bay
Geribildirim alma sanatı
« Yanıtla #12 : 08 Eylül 2008, 02:01:19 Pzt »
Elbette eleştiri var eleştiri var...
Aslında söylemek istediğimi anlatırken seçtiğimiz kelimeler çok önemli.
Bazen iyi bir şey anlatmak için bir şey belirtiriz ama karşımızdaki bunu yanlış anlar,hırs yapar ve tam tersi bir davranış sergiler.
Buda kötü bir geri bildirim olur.

Bu belirtilen şeyinde yanlış olma ihtimali vardır değilmi.
Yani kişi aslında dogruda anlamış olabilir.
Karşı yanlış kelimeler seçmiş olabilir kendince dogruluguna inandıgı.

İlginç geldi valla bu konu abna aslında uzun uzadıya irdelenmesi gereken bir durum ama ne yapalım.

Çevrimdışı Gülşah

  • gulsah
  • Kendini Aşan Gelişimci
  • ******
  • İleti: 5.507
  • Cinsiyet: Bayan
    • http://gulsaht.blogcu.com
Geribildirim alma sanatı
« Yanıtla #13 : 08 Eylül 2008, 02:05:40 Pzt »
Bazı doğrular vardır ama hakketten doğrudur sadece karşımızdaki kişi egosu,gururu yüznden kabul etmez ve etmediği için de savunduğu şeye inanır.Burada hemen şöyle düşünebilirsiniz " doğru ama kime göre doğru" diye...
Sonuçta toplumsal kuramlar vardır tıpkı ortak bir dili kullanmamız ve yazmamız gibi...
Ve bazı dorular/yanlışlar da kişiye göre değişmez.
Evet kişi doğru anlamış da olabilir ,o zaman hemen aklıma şu geldi o zaman o kişi önce oturup kendini biraz sorgulamalı...
Geri bildirim yapmadan önce :)


Çevrimdışı Korsan

  • Süper Moderatör
  • *
  • İleti: 8.627
  • Cinsiyet: Bay
Geribildirim alma sanatı
« Yanıtla #14 : 08 Eylül 2008, 02:10:55 Pzt »
Bazı doğrular vardır ama hakketten doğrudur sadece karşımızdaki kişi egosu,gururu yüznden kabul etmez ve etmediği için de savunduğu şeye inanır.Burada hemen şöyle düşünebilirsiniz " doğru ama kime göre doğru" diye...
Sonuçta toplumsal kuramlar vardır tıpkı ortak bir dili kullanmamız ve yazmamız gibi...
Ve bazı dorular/yanlışlar da kişiye göre değişmez.
Evet kişi doğru anlamış da olabilir ,o zaman hemen aklıma şu geldi o zaman o kişi önce oturup kendini biraz sorgulamalı...
Geri bildirim yapmadan önce :)


Hah geldik amiyane tabir ile yazayım zunanın şey ettiği yere :)

Şimdi kimse karsıya ifadelerinde evrensel dogrulardan sapmamalı yani.
Tamam herkesin kendi dogruları var saygı duymak lazım ama birde bunların evrenseli var.
Toplumların genel olarak kabul ettiği dogrular.
Bu dogrulardan tamamen saparak sadece kendi  dogrularını kendi dilin ve üslub unla karsıya aktarma ve karsınında evrensel dogrulardan bi haber olmama durumu var ise.
Yapılan eleştirinin yada tenkit in saygı sınırlarını fazlası ile zorlaması halinde.
Saygı çerçevesi dısında bir üsluba maruz kalan kişiden özür dilendiği takdirde.
Nasıl bir geri bildirimi olmalı.
Açık ve net sadece fikrini almak istiyorum dürüstçe.
Bazı kelimelerin altını çizelim yalnız burada yazamıyorum.
Saygı çerçevelerini son derece zorlar  bir üslubtan bahsediyorum.

Çevrimdışı Gülşah

  • gulsah
  • Kendini Aşan Gelişimci
  • ******
  • İleti: 5.507
  • Cinsiyet: Bayan
    • http://gulsaht.blogcu.com
Geribildirim alma sanatı
« Yanıtla #15 : 08 Eylül 2008, 02:17:55 Pzt »
Bahsettiğin şey o zaman tamamen farklı Mustafa.

Sonuçta eleştri bile saygı aşmadan,karşındakini rencide etmeden olmalı ...
Bizler ülke olarak bu durumla yeni yeni davranıyoruz yani sınırlarımızı bilme durumuyla....
Ama yinede derim ki "özür dilemek" büyük bir erdemdir ama alışkanlık yapmadığı sürece.
 :)

Çevrimdışı Korsan

  • Süper Moderatör
  • *
  • İleti: 8.627
  • Cinsiyet: Bay
Geribildirim alma sanatı
« Yanıtla #16 : 08 Eylül 2008, 02:23:29 Pzt »
Bahsettiğin şey o zaman tamamen farklı Mustafa.

Sonuçta eleştri bile saygı aşmadan,karşındakini rencide etmeden olmalı ...
Bizler ülke olarak bu durumla yeni yeni davranıyoruz yani sınırlarımızı bilme durumuyla....
Ama yinede derim ki "özür dilemek" büyük bir erdemdir ama alışkanlık yapmadığı sürece.
 :)

Evet bahsettiğim şey fazlası ile farklı.
Ancak anlatabiliyorum işte.
Mesela sana şöyle bir örnek vereyim
Ben sana sen şölesin sen bölesin sen şusun sen busun sen o bile değilsin sen şu bile olamazsın sen bunu bile yapamazsın. Gibi insan onurunu haysiyetini şerefini vs vs vs vs ayaklar altına alıcak kelimeler sarfetsem sonrada bu benim dogrum deyip özür dilesem.Kabul etsen sonra bu hatayı bir daha yapsam tekrar özür dilesem ve sen tekrar kabul etsenama ben tekrar yapsam.
Senden nasıl bir geri bildirim beklemem lazım ?
Daha açık yazdım anlaşılan.

Bir sözüde yazmadan edemeyeceğim dipnot olarak düşeyim.

Tarih sen hayır diyene kadar tekerrürden ibarettir.
Teşekkür ederim gülşah gecenin bu saatinde bu saçma adama katlandıgın için :)

Çevrimdışı Gülşah

  • gulsah
  • Kendini Aşan Gelişimci
  • ******
  • İleti: 5.507
  • Cinsiyet: Bayan
    • http://gulsaht.blogcu.com
Geribildirim alma sanatı
« Yanıtla #17 : 08 Eylül 2008, 02:30:46 Pzt »
Rica ederim Mustafa.
Beyin jimnastiği yapıyoruz.
Soruna gelnce hemen şöyle diyebilirim,konuda da son maddede geçen,bir şeyler yapmalısın o zaman ( bu arada yapmalısın derken şahsi anlaşılmasın lütfen soruya hitaben yazıyorum )
Seninde dediğin gibi tarih neden tekkerürden ibaret,bir şeyler değiştirilmediği için. :)

Çevrimdışı Korsan

  • Süper Moderatör
  • *
  • İleti: 8.627
  • Cinsiyet: Bay
Geribildirim alma sanatı
« Yanıtla #18 : 08 Eylül 2008, 02:33:46 Pzt »
Rica ederim Mustafa.
Beyin jimnastiği yapıyoruz.
Soruna gelnce hemen şöyle diyebilirim,konuda da son maddede geçen,bir şeyler yapmalısın o zaman ( bu arada yapmalısın derken şahsi anlaşılmasın lütfen soruya hitaben yazıyorum )
Seninde dediğin gibi tarih neden tekkerürden ibaret,bir şeyler değiştirilmediği için. :)


Çok teşekkür ederim.
Duymak istediklerimi yazmışsın vesselam saolasın.
Rahatladım valla

Çevrimdışı Zynep

  • Kendini Aşan Gelişimci
  • ******
  • İleti: 6.919
  • Cinsiyet: Bayan
Geribildirim alma sanatı
« Yanıtla #19 : 08 Eylül 2008, 04:05:56 Pzt »
Çok güzel bir yazı.

Zaman içinde hepimiz eleştirilmişizdir ve bu eleştiriler kişilik farklılıklarından ileri gelen nedenlerle sert, yumuşak, kırıcı, kırmayıcı olabilir. Sonuçta bir eleştiri aldık diyelim. Bizim genel eğilimimiz, hareketlerimiz eleştirildiğinde hemen savunmaya geçmektir yazıda belirtildiği gibi. Ve bu savunma sırasında, eleştirildiğimiz için de kızgın ve kırgınız ya;

Alıntı
En iyi savunmalardan biri iyi yönetilmiş bir saldırıdır. Karşınızdakini konuşturmak için şöyle sorular sorun: "Sana bunu söyleten nedir? Bana bir örnek verebilir misin bahsettiğin konu hakkında? Neden böyle düşünüyorsun? Bu senin için neden problem oluşturuyor?" gibi...


bu soruları sormak yerine, o kadar hararetle kendimizi savunuruz ki, farkında bile olmadan bir çatışma yaratırız. Eleştirenin bizi eleştirmesinin nedenini sorgulamak yerine, yani ikinci madde; empatiyi kuramadığımızdan, yersiz bir münakaşa içinde buluruz kendimizi. Ve artık kendi söylediklerimiz, kendi kışkırtıcı sözlerimizi düşünmeyiz. Neden? Çünkü davranışımız eleştirildi.
Oysa düşünmemiz gereken, bu eleştiri neden yapıldı? Yapan kimdir? Beni ne kadar tanıyor, anlıyor ve benim iyiliğimi mi yoksa kötülüğümü mü düşünüyor? soruları olsa... belki münakaşa ortamı yaratılmayacak bile?
Özür konusunu Gülşah ve Korsan epey irdelemişler zaten, aynen katılıyorum.
Ve işte bu madde tam bir olgunluk örneği;

Alıntı
Bir şeyler yap: Karşınızdakinin söylemek istediği her şeyi dinledikten sonra ona şunu sorun: "Daha farklı yapabilmem için herhangi bir tavsiyeniz var mı?"

Karşımızdakini yerle bir edebilecek altın cümle!

Eleştirebiliriz, eleştiriliriz, bir söyleriz karşımızdaki anlamaz, anlamak hoşuna gitmez, iki söyleriz yine anlamaz ve sonuçta isyan ettirir, eleştirinin dozu kaçabilir ve affedilmeyecek sözler söylenebilir.
Oysa, ilk eleştiride sonuna kadar dinleyip bu soruyu sorabilme soğukkanlılığını gösterebilsek, anlaşmamak için ne neden kalır ki geriye?

Teşekkürler Özgür.



sponsorlu baglantilar
 

Related Topics

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
7 Yanıt
2760 Gösterim
Son İleti 26 Ocak 2009, 21:44:24 Pzt
Gönderen: Korsan
59 Yanıt
11604 Gösterim
Son İleti 08 Mart 2008, 11:18:23 Cts
Gönderen: Gülşah
6 Yanıt
4272 Gösterim
Son İleti 07 Kasım 2008, 14:52:22 Cum
Gönderen: hanedeyim
8 Yanıt
10725 Gösterim
Son İleti 14 Aralık 2009, 01:05:09 Pzt
Gönderen: hanedeyim
1 Yanıt
2468 Gösterim
Son İleti 03 Ağustos 2010, 14:07:37 Sal
Gönderen: crt
1 Yanıt
1622 Gösterim
Son İleti 15 Nisan 2011, 20:25:21 Cum
Gönderen: Korsan
0 Yanıt
1451 Gösterim
Son İleti 22 Mart 2013, 12:17:00 Cum
Gönderen: Derya

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31